CARAVAN SALON DÜSSELDORF met recordcijfers en uitstekende stemming

Meer jonge gezinnen en groot aantal nieuwe bezoekers

CARAVAN SALON DÜSSELDORF 2017 is als best bezocht evenement uit haar geschiedenis de boeken ingegaan en kon zodoende op indrukwekkende wijze haar toonaangevende positie als ’s werelds grootste beurs voor campers en caravans onderstrepen. “Met uitermate tevreden exposanten en meer dan 232.000 bezoekers (2016: 203.500) heeft CARAVAN SALON onze verwachtingen ruimschoots overtroffen. We zijn enthousiast dat we ook dit jaar een nieuw bezoekersrecord hebben kunnen noteren. De mobiele vrijetijdsbesteding als vakantievorm beleeft wederom een sterke groei. Dit blijkt ook uit het groot aantal bezoekers dat de beurs voor het eerst bezocht, te weten rond de 35 procent. Nergens anders dan in Düsseldorf vinden de bezoekers een compleet overzicht op de markt, de noviteiten en innovaties van het nieuwe seizoen en bovendien een aantrekkelijk programma met activiteiten voor het hele gezin,” aldus de balans die Joachim Schäfer, directeur van Messe Düsseldorf GmbH kon opmaken. Veel nieuwkomers zijn dit jaar doelgericht naar de speciale tentoonstelling ‘StarterWelt’ gegaan om zich daar uitvoerig te laten informeren of om bij experts meer over individuele thema’s te weten te komen. “Dit jaar had bijna 60 procent van de bezoekers concrete investeringsplannen. De groei van CARAVAN SALON bewijst welke plek caravaning als vrijetijdsbesteding in de maatschappij inneemt. Vakbezoekers van overal ter wereld (dit jaar waren er opvallend veel belangrijke delegaties uit de USA, Australië en Azië te vinden) bevestigen bovendien de internationale betekenis van CARAVAN SALON.

Hermann Pfaff, president van de Caravaning Industrie Verband, was eveneens enthousiast over het verloop van CARAVAN SALON: “De interesse in caravaning is ook nu heel groot en is vergeleken bij het voorgaande jaar zelfs toegenomen. Dit blijkt ook uit de recente bezoekersgroei. We kijken terug op de grootste en tevens best bezochte editie uit de geschiedenis van CARAVAN SALON. Daarmee heeft de beurs haar positie als ’s werelds belangrijkste beurs eens te meer onderstreept.” De CIVD-president was lovend over de innovatieve producten en representatieve stands van de exposanten. “De uitstekende verkoopcijfers weerspiegelen de huidige goede marktsituatie,” aldus Pfaff. “De prima stemming die onder de producenten, handelaren en klanten heerst, laat bovendien vermoeden dat de branche ook in de komende maanden van de huidige caravaning-boom zal profiteren.”

In totaal presenteerden meer dan 600 nationale en internationale exposanten hun innovaties en actuele modellen in voor het eerst 13 hallen en op het buitenterrein. Op meer dan 214.000 vierkante meter werden rond de 2.100 vrijetijdsvoertuigen gepresenteerd, en daarnaast toebehoren, technische uitrusting, uitbouwonderdelen, voortenten, mobiele woningen, campingplaatsen, camperstaplaatsen en reisbestemmingen. Het overgrote deel van de exposanten van CARAVAN SALON was heel tevreden en sprak van zeer goede verkoopcijfers.

“De markt die we momenteel zien is sensationeel en deze editie van CARAVAN SALON is een fulminante opmaat naar het seizoen. We zien echter ook dat innovatie de moeite waard is. Onze klanten zijn veeleisender geworden en ze waarderen onze voortrekkersrol op het gebied van technologie binnen de caravaning-branche,” zegt Gerd Adamietzki, directeur Verkoop en Marketing van Knaus Tabbert GmbH. “Deze beurs was voor ons uitermate succesvol. Onze handelaren zijn enorm tevreden. De klanten zijn bereid te investeren, onze innovatieve producten zijn trendsettend en de beurs biedt de allerbeste randvoorwaarden voor goed zakendoen. Dat wordt bij ons ook bevestigd door de goede groeicijfers die het overigens al uitstekende afgelopen jaar nogmaals duidelijk overtreffen,” vult Wolfgang Speck, voorzitter van de Knaus Tabbert-directie aan.

Ook Holger Schulz, directeur van Hobby-Wohnwagenwerk Ing. Harald Striewski GmbH was blij met een nieuw verkooprecord. “We zijn overdonderd door de ongelooflijke vraag. Onze verkoopcijfers op de beurs overtreffen nogmaals het al zeer goede resultaat van de vorige editie. Daar komen nog eens de vele orders bij die onze nationale handelaren krijgen, die direct op de adviesgesprekken in Düsseldorf terug te voeren zijn. We merken bovendien dat veel jonge mensen en jonge gezinnen in caravaning als vakantievorm geïnteresseerd zijn en voor Hobby-modellen, bijvoorbeeld caravans met kinderbedden, kiezen. We zijn ook erg tevreden over onze resultaten voor onze campers en kampeerbusjes en kunnen concluderen dat hoogwaardig design en een goede kwaliteit, in combinatie met een goede service van groot belang zijn.”

Martin Brandt, bestuursvoorzitter van de Erwin Hymer Group, kan ook een goede balans opmaken over de qua oppervlakte grootste CARAVAN SALON uit haar geschiedenis: “We zijn blij met het groot aantal bezoekers en kunnen wederom vaststellen dat caravaning zeer populair is. We kunnen met de vakbeurs, die door de gehele branche jaarlijks als indicator voor de marktontwikkeling wordt gezien, op succesvolle dagen terugkijken. De Erwin Hymer Group, Europa’s grootste producent van campers en caravans, heeft aan kunnen sluiten bij de uitstekende verkoopcijfers van de afgelopen jaren en heeft binnen alle markten recordresultaten geboekt. We zijn vooral blij met de vele nieuwe klanten, die onze cijfers in het starterssegment en in het segment van caravan- en kampeerbusjes naar een hoog niveau brengen. Ik ben ervan overtuigd, dat we de spirit en het enthousiasme van CARAVAN SALON mee kunnen nemen in de herfst van 2017.”

“De TV-campagne van de Caravaning Industrie Verband heeft er sterk aan bijgedragen, dat we veel nieuwe, jonge kopers in Düsseldorf hebben kunnen begroeten. Ik vind het geweldig dat het aandeel van mensen dat de beurs voor het eerst heeft bezocht opnieuw zo groot is. De verkoopcijfers zijn in het premium-segment bij ons merk Eura Mobil net zo sterk gestegen als bij ons startersmerk Forster. We kunnen dan ook een heel goede balans opmaken,” aldus Dr. Holger Siebert, directeur van Euro Mobil GmbH. Ook Trigano heeft met haar importvoertuigen een flinke groei van de verkoopcijfers kunnen noteren – en dan vooral bij merken als Challenger en Mobilvetta.

Bernd Wuschack, directeur Verkoop, Marketing en Service van Carthago zei: “CARAVAN SALON 2017 was voor onze merken Carhago en Malibu een groot succes! We zijn optimistisch naar Düsseldorf gekomen en onze verwachtingen zijn zelfs duidelijk overtroffen. In vergelijking met het afgelopen recordjaar zijn de verkoopcijfers nogmaals beduidend gestegen. Nu hopen onze handelspartners uiteraard op een succesvolle aftersales van de beurs.”

Als uitbreiding van de volle hal 13 is op basis van de vele aanvragen in hal 5 een tweede tentoonstellingssegment voor de technische uitrusting en toebehorenindustrie ingericht. Jürgen Vöhringer, directeur-aandeelhouder van Vöhringer GmbH & Co. KG, vatte het als volgt samen: “CARAVAN SALON is ook voor toeleveranciers het belangrijkste moment van het jaar. De beurs was een groot succes. We zien dat onze klanten steeds beter uitgeruste vrijetijdsvoertuigen wensen, die eenvoudiger te bedienen zijn en meer comfort bieden. Dat heeft een positieve uitwerking op de ordercijfers van de toeleveranciers. De groeiende connectiviteit van voertuigen blijft een belangrijk thema. Ook belangrijk is het bouwen met lichte materialen. Hiervoor geldt dat het essentieel is nieuwe, innovatieve producten te ontwikkelen.” De uitbreiding van het technisch toebehoren-segment is een eerste stap die door de branche met veel enthousiasme is ontvangen. Veel ondernemingen die tot dusver nog op de wachtlijst stonden, konden voor het eerst deelnemen en waren onder de indruk van het publiek en de totale atmosfeer.

De 57ste editie van CARAVAN SALON DÜSSELDORF vindt van 24 augustus (vakbezoekers- en mediadag) tot en met 2 september 2018 plaats.

www.caravan-salon.de

Spread the love

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *